Tuesday 12 June 2018

MOTIVASI USIA EMAS ABU AYYUB AL ANSORI


Abu Ayyub al-Ansari r.a (587M - 668M) atau nama sebenarnya Khalid bin Zaid bin Kulaib dari kaum Ansorb Bani An-Najjar.

Beliau antara sahabat Nabi yang dikurniakan keberkatam umur yang panjang selain daripada Anas bin Malik r.a.

Beliau mendapat penghormatan kerana Rasulullah s.a.w turun dari unta yang dinaiki Baginda di rumah beliau  semasa baginda berhijrah dari Mekah  ke Madinah .
Pada mulanya, Rasulullah SAW berhenti di Quba yang terletak dekat pinggir kota Madinah dan tinggal di sana selama beberapa hari. Perkara pertama yang dilakukannya ialah membina sebuah masjid sebagaimana dijelaskan dalam al-Qur’an

PENGHIJRAHAN RASULULLAH S.A.W KE MADINAH

Nabi SAW memasuki kota Madinah dengan menunggang untanya. Para pemimpin Madinah dari kalangan orang-orang Ansar berdiri di sepanjang jalan, setiap orang berharap untuk mendapatkan penghormatan dari Nabi SAW agar baginda ingin singgah dan bermalam di rumahnya

Mereka menghalang perjalanan unta Nabi s.a.w secara silih berganti supaya unta baginda menghala ke rumah mereka kemudian Nabi bersabda kepada mereka: " Biarkanlah ia pergi kerana ia telah diperintahkan " . Lalu unta tersebut terus berjalan sehinggalah ia berhenti di halaman rumah Abu Ayyub Al-Ansari r.a.
Abu Ayyub terlalu gembira melihat keadaan tersebut lalu beliau terus mendapatkan Rasulullah s.a.w menyambut kedatangan baginda dengan perasaan terlalu gembira dan rasa sangat terharu sambil membawa barang-barang yang dibawa oleh Nabi s.a.w masuk ke rumahnya.

Rumah Abu Ayyub r.a terdiri daripada dua tingkat. Beliau telah mengosongkan tingkat atas dan semua milik keluarganya supaya Nabi SAW boleh tinggal di situ. Namun Nabi SAW lebih suka tinggal di tingkat bawah. supaya baginda boleh berjumpa para sahabat di mana mereka dapat masuk dan keluar dengan mudah

Malam pun sampai dan Nabi SAW berehat. Tetapi apabila mereka telah menutup pintu, Abu Ayyub menoleh ke arah isterinya lalu berkata:

Celakalah kita! Apa yang telah kita lakukan? Rasulullah SAW berada di bawah dan kita ada di atasnya! Adakah kita berjalan di atas Rasulullah SAW! Adakah kita menghalang wahyu?! Jika benar, maka binasalah kita!”

Pasangan suami isteri itu menjadi bertambah bimbang dan tidak tahu apa yang harus dilakukan. Mereka hanya dapat sedikit akal bila mereka bergerak ke tepi rumah supaya tidak betul-betul berada di atas Nabi. Mereka juga berhati-hati supaya berjalan di tepi-tepi sudut lantai dan tidak di tengah-tengahnya.

Keadaan tersebut menyebabkan Abu Ayyub tidak dapat tidur pada malam tersebut sehingga menjelang waktu pagi. Pada keesokan paginya, Abu Ayyub menemui Rasulullah SAW lalu berkata: “Demi Allah, kami tidak dapat melelapkan mata sedikit pun malam tadi, begitu juga dengan Ummu Ayyub.”

Pada masa itu juga muka baginda kelihatan ceria, lantas baginda berkata: “Janganlah kamu menyusahkan diri kamu, wahai Abu Ayyub. Sesungguhnya kami lebih sesuai berada di tingkat bawah kerana ramai orang datang berjumpa kami.”
Pada suatu malam yang sangat sejuk, kendi Abu Ayyub pecah menyebabkan airnya tumpah ke atas lantai di tingkat atas. Oleh kerana bimbangkan Rasulullah s.a.w yang tidur di tingkat bawah maka Abu Ayyub dan isterinya terus bergegas ke tempat air yang tumpah lalu mengelapnya dengan menggunakan sehelai kain baldu yang dijadikan sebagai selimut.

Pada keesokan pagi Abu Ayyub berjumpa dengan Rasulullah s.a.w, dan menceritakan apa yang berlaku. Sejak dari peristiwa itu maka baginda bersetuju untuk naik ke tingkat atas, manakala Abu Ayyub pula turun ke tingkat bawah.

Rasulullah s.a.w menetap di rumah Abu Ayyub selama lebih kurang tujuh bulan sementara menunggu Masjid dan rumah baginda siap dibina. Abu Ayyub amat mengasihi Rasulullah SAW begitu juga Rasulullah amat mencintai Abu Ayyub. Mereka begitu akrab sehingga Rasulullah SAW sentiasa menganggap rumah Abu Ayyub sebagai rumahnya sendiri.

KEPERIBADIAN ABU AYYUB AL ANSORI

Abu Ayyub adalah seorang yang berhati lembut, terlalu sayang kepada Rasulullah s.a.w, sangat pemurah, suka memberi makan kepada orang lain dan beliau memiliki sebatang pokok kurma di mana beliau mengusahakannya untuk menampung kehidupannya dan keluarganya.

Pada suatu hari, Sayidina Abu Bakar dan Saidina Umar Radiallahu anhuma telah menuju ke masjid di waktu matahari panas terik mencari makanan. Maha suci Allah telah mempertemukan mereka dengan Rasulullah SAW. Mereka mengatakan kepada Rasulullah bahawa mereka kelaparan dan berusaha mencari sesuatu untuk dimakan,

Lalu Rasulullah SAW membawa Abu Bakar dan Umar menuju ke rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Sebagai wanita Mukminah yang terdidik dengan didikan iman kepada Allah dan hari akhirat, isteri Abu Ayyub membuka pintu lantas menyambut mereka dengan katanya “ Selamat datang Rasulullah dan siapa saja yang bersamanya ”.

“ Di mana Abu Ayyub? “ Rasulullah SAW bertanya seolah-olah seperti saudara rapat yang amat memahami satu sama lain. Abu Ayyub sedang bekerja di kebun tamar berhampiran. Mendengarkan suara Rasulullah Abu Ayyub bergegas mendapatkan Rasulullah dan sahabat-sahabatnya dan mengalu-alukan kedatangan Rasulullah dengan ucapan penuh kemesraan dan kerelaan hati .

Kemudian Abu Ayyub keluar menuju ke kebun tamarnya lalu memotong serumpun tamar yang bercampur antara tamar yang masak dan separa masak. Rasulullah SAW menegurnya “ Aku tidak mahu kamu mengambil yang ini, tidakkah kamu hanya mengambil yang masak sahaja? ( Rasulullah tidak mahu Abu Ayyub mengambil semuanya hingga yang separa masak- ( Dalam hadis lain menunjukkan Rasulullah sebenarnya gemar memakan tamar yang separa masak ). 


Abu Ayyub berkata, “ Ya Rasulullah, makanlah dari kedua-duanya yang masak dan yang separa masak. Aku akan menyembelih seekor ternakanku untuk mu juga ” Rasulullah SAW menyebut “ jika engkau akan menyembelih, jangan menyembelih ternakan yang sedang mengeluarkan susu ”. Abu Ayyub akhirnya menyembelih seekor kambingnya yang muda, memasak separuh darinya dan memanggang separuh yang lain.

Apabila makanan telah dihidangkan di hadapan Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya, Rasulullah SAW mengambil sepotong daging dan meletakkannya di dalam roti lalu berkata kepada Abu Ayyub ” bawalah ini kepada Fatimah, dia telah beberapa hari tidak merasakan makanan sebegini ”.

Setelah makan dan merasa puas, Rasulullah SAW lantas bersabda “ Roti, daging, busr dan Rutab...! ” lantas baginda menangis hingga mengalir air mata nya. Rasulullah menyebut “ ini ialah rahmat dari Allah yang akan ditanya ke atas kamu di hari akhirat nanti.

KEPAHLAWANAN ABU AYYUB AL ANSORI

Selain itu, Abu Ayyub juga merupakan salah seorang pahlawan perang. Beliau menyertai kesemua peperangan yang berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w, begitu juga dengan peperangan yang berlaku pada zaman pembukaan kawasan Islam, semuanya beliau sertai kecuali berlakunya beberapa peperangan dalam satu masa.

Kempen peperangan terakhir Abu Ayyub ialah di zaman Muawiyyah dalam peperangan ke atas Constantunople. Abu Ayyub ketika itu berumur sekitar 80 tahun. Sesungguhnya ketuaan yang sebegitu tidak menghalang Abu Ayyub dari menyertai pasukan tentera menyeberangi lautan di jalan Allah SWT. Walau bagaimanapun selepas masa yang singkat, Abu Ayyub jatuh sakit dan terpaksa dibawa keluar dari medan peperangan.

Yazid bin Muawiyyah sebagai panglima perang datang kepadanya lalu bertanya; “ Adakah engkau memerlukan apa-apa wahai Abu Ayyub? ”. Abu Ayyub, di ketika detik-detik terakhir kehidupannya di medan juang meninggalkan pesan yang menjadi i’brah ( pengajaran ) kepada setiap Mujahidin selepas daripadanya. 

Dia menjawab; “ Sampaikan salamku kepada tentera Muslimin dan katakan kepada mereka, Abu Ayyub menggesa kamu untuk menyerang jauh ke dalam perbatasan musuh semampu kamu. Kamu mesti membawanya ( Abu Ayyub ) bersama dan kamu mengebumikannya di bawah kaki-kaki kamu di tepi dinding kubu Constantinople !!”.

KEWAFATAN ABU AYYUB AL ABSORI

Abu Ayyub akhirnya menghembuskan nafas yang terakhir di medan peperangan dengan penuh kemuliaan seorang pahlawan yang terbilang dan Mujahidin fisabililLah. 
Rasulullah s.a.w pernah mengisyaratkan Abu Ayyub sebagai "Seorang lelaki yang soleh akan syahid dan akan dikebumikan di bawah kubu kota Constantinople" 


Tentera Muslimin telah memenuhi kehendaknya. Mereka menyerang pasukan musuh dalam serangan demi serangan hingga mereka sampai ke dinding kota Konstentinopel. Di situlah Abu Ayyub telah dikebumikan.

  PENEMUAN MAKAM ABU AYYUB AL ANSORI   

Kekentalan pasukan pertahanan Tentera Byzantium akhirnya berjaya ditundukkan. Pada hari Selasa 29 Mac 1453 Sultan Muhammad Al Fatih berjaya menawan kota ini setelah kota ini dikepung dan dibedil selama 53 hari. Sultan Muhammad Al Fatih telah menukar nama Constantinoplr kepada Istambol dan kini dikenali sebagai Istanbul.


Cerita mengenai makam Abu Ayyub Al Ansori di luar tembok kota Constantinople telah mendapat perhatian Sultan Muhammad Al Fatih. Beliau telah mendapatkan pandangan dari gurunya iaitu Sheikh Agha Shamsuddin yang juga memiliki karomah dan keberkatan doa.

Setelah bertawajjuh kepada Allah ditempat yang dimaksudkan, Sheik Agha Shamsuddin mengisyaratkan kepada Sultan Muhammad Al Fatih agar menggali sepanjang dua hasta dari arah kepala nescaya  akan timbullah sebatang batu nesan yang ditulis dalam bahasa Inrani.

Tentera Sultan Muhammad Al Fatih bergegas menggali tempat yang ditunjukkan oleh Sheikh Agha Shamsuddin. Beberapa minit kemudian nampak batu nesan dalam tulisan Ibrani.

Sultan Muhammad Al Fatih mengarahkan agar dibina sebuah masjid yang dikenali sebagai Masjid Abu Ayyub Al Ansori di kawasan ini.

 



Rujukan:
Dr Abdul Rahman Fa'fat al-Basha, 65 Gambaran Kehidupan Sahabat, pg 65-73
http://ibnuwalid.blogspot.com/2011/09/abu-ayyub-ansori.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ayyub_al-Ansari
http://www.indahnyaislam.my/2017/05/pembukaan-konstantinopal-dan-rahmatan-lil-alamin/

No comments:

Post a Comment